Differentiëren


Bookwidgets kunnen zinvol ingezet worden om te differentiëren. Op deze pagina lees je op welke manier Bookwidgets kunnen bijdragen tot differentiatie.

 

  • Leerlingen kunnen op eigen tempo aan de oefeningen werken.
  • Leerlingen kunnen de oefeningen blijven bekijken. Ze hebben ook de mogelijkheid om een PDF-versie van de opdrachten op te slaan, zodat ze deze steeds kunnen bijhouden.
  • Binnen een quiz, werkblad of gesplit werkblad via Bookwidgets kan de leerkracht spraakberichten toevoegen. Dit biedt enkele voordelen.
    • Leerlingen kunnen hun antwoorden opnemen aan de hand van audiofragmenten. Op die manier kan er ingespeeld worden op leerlingen met specifieke noden (vb. dyslexie,leerlingen die het moeilijk vinden om schriftelijk te antwoorden).
    • Het biedt mogelijkheden voor spreek- of uitspraakoefeningen. Denk hier bijvoorbeeld aan het oefenen van talen.
    • leerlingen kunnen een opinie rond een bepaald thema, stelling, ... geven of een presentatie geven rond een bepaald thema.
    • Leerlingen kunnen op deze manier vragen stellen of bepaalde moeilijkheden signaleren. Vaak vinden leerlingen het makkelijker om dit mondeling te duiden dan schriftelijk.
  • Binnen de categorie 'Allerlei' kan er gebruik gemaakt worden van een planner en/of enquête. Op die manier kan je als leerkracht per individuele leerling gaan kijken of er moeilijkheden zijn (via een enquête) of kan je leerlingen met specifieke noden extra structuur gaan aanbieden binnen een bepaalde taak/oefening (via de planner).

 

 

Voorbeeld Planner:

Wanneer u merkt dat de leerling het bijvoorbeeld moeilijk vind om zelf structuur aan te brengen bij het geven van afstandsonderwijs, kan u gebruik maken van de Planner. Verder kan deze Widget ook zinvol zijn om de zelfstandigheid bij leerlingen te gaan ondersteunen door hen in een eerste stap een voorbeeld te geven, zodat ze dit later zelfstandig kunnen uitvoeren. Leeractiviteiten waarbij het stimuleren van autonomie bij leerlingen ondersteund wordt, kan de betrokkenheid beïnvloeden (Deci, Jang, & Reeve, 2010).  Op deze manier nemen de leerlingen een actieve rol op in hun eigen leerproces, wat kan leiden tot een grotere motivatie en het ontwikkelen van zelfbewustzijn over eigen studievaardigheden (Vansteenkiste, Sierens, Soenens, & Lens, 2007).

Bv. De leerling krijgt de opdracht om een vlog met een reflectie (verslag) te maken. Hierbij kan u bij Vooraf Ingeplande Taken de taken onderverdelen per categorie. In het voorbeeld worden er 4 categorieën gemaakt: Voorbereiding - Vlog - Verslag - Indienen. De leerling kan zelf de Planner opstellen aan de hand van deze categorieën.

https://www.bookwidgets.com/play/74RR7P?teacher_id=5934060466601984

Uitwerking Voorbeeld:

Leerlingen kunnen door op het + teken te klikken de lijst van taken bekijken. 

De categorieën krijgen allemaal een kleur toegewezen om zo een duidelijk verschil tussen de verschillende onderdelen van de taak te maken

Categorie 1: Brainstorm.

In deze categorie geef je de leerling bijvoorbeeld taken die betrekking hebben op de voorbereiding van de taak. Op deze manier kan de leerling zich een idee vormen van de vereisten van taak en de stappen die hij dient te zetten. 

 

Categorie 2: Vlog

Binnen deze categorie geef je de stappen weer die betrekking hebben op het creëren van de vlog.

 

 

 

Categorie 3: Verslag

Binnen deze categorie geef je de stappen weer die betrekking hebben op het creëren van de reflectie in de vorm van een verslag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categorie 4: Indienen van de taak

Deze stap toevoegen in de planning kan een gevoel van voldoening geven aan de leerlingen. Op deze manier kunnen ze hun opdracht duidelijk en concreet afronden, wat de motivatie kan versterken.