Differentiëren
Een leerpad is het middel bij uitstek om te differentiëren. Hieronder vind je enkele mogelijkheden die leerpaden bieden in het kader van de differentiatiepraktijk.
Een eerste vanzelfsprekende mogelijkheid die een leerpad in dit verband biedt, is het differentiëren op vlak van tempo/tijd (De Fraine et al., 2019). Leerlingen kunnen zelfstandig, op eigen tempo het leerpad doorlopen. Hierdoor kan een leerpad dus inspelen op verschillen tussen leerlingen op vlak van leertempo, een meer individuele vorm van differentiatie (De Fraine et al., 2019).
Zoals bij de voordelen van leerpaden al werd vermeld, biedt een leerpad de mogelijkheid om verschillende soorten materialen te verwerken in het leerpad. Denk hier bijvoorbeeld aan video's, tekstmateriaal, PowerPoints met spraak, ... . Een leerpad laat toe om verschillende soorten media te integreren. Ook dit biedt mogelijkheden tot differentiatie. Leerlingen hebben verschillende voorkeuren. Sommige leerlingen hebben baat bij een PowerPoint met spraak, andere leerlingen verkiezen het zelfstandig doornemen van een tekst/cursus. Hier kan je via een leerpad perfect op inspelen. Zo kan je bijvoorbeeld bij een bepaald hoofdstuk een PowerPoint met spraak voorzien, maar daarnaast ook een cursustekst toevoegen. Leerlingen kunnen dan zelf kiezen voor het materiaal van hun voorkeur. Zo kan je dus als leerkracht optimaal aansluiten bij de mogelijkheden en noden van de leerling (Winkels & Hoogeveen, 2014). Denk hier bijvoorbeeld aan leerlingen met dyslexie, waarvoor het doornemen van een tekst heel wat inspanning vergt. Voor hen zou een PowerPoint met spraak een goede manier zijn om de leerstof beter te doorlopen.
Daarnaast biedt een leerpad ook mogelijkheden voor keuzedifferentiatie. Keuzedifferentiatie kan zinvol zijn in het kader van het inspelen op de interesses van leerlingen. Je kan in een leerpad bijvoorbeeld een opdracht opnemen waarbij leerlingen zelf een onderwerp mogen kiezen uit een reeks gegeven onderwerpen of op basis van vrije keuze. Alle leerlingen voeren hierbij eenzelfde taak uit, maar deze sluit meer aan bij hun eigen belangstellingen en interesses doordat je leerlingen de keuze laat over het onderwerp dat ze zullen bespreken. Hierdoor gaan leerlingen meer motivatie tonen in het uitvoeren van opdrachten, doordat ze het gevoel hebben dat ze zelf ook een invloed hebben op het leerproces (Tessmer & Richey, 1997; Vansteenkiste et al., 2012).
Maak jouw eigen website met JouwWeb