Functies en mogelijkheden
Smartschool Live biedt heel wat mogelijkheden voor het uitwerken van digitale lessen. Hieronder vind je enkele mogelijkheden waardoor je interactiever aan de slag kan gaan in de lessen.
Een presentatie delen.
Wanneer je les wil geven via Smartschool Live, is het handig om gebruik te maken van een PowerPoint. Voor leerkrachten die gebruik maken van een bordboek, is het ook handig om deze via PDF te uploaden in Smartschool Live. Zo krijgen leerlingen naast de auditieve informatie (jij als leerkracht die les geeft) ook visuele ondersteuning bij de uitleg. Dit zou ertoe leiden dat leerlingen de leerstof makkelijker opslagen en herinneren (Imran, Sharif, Batool & Khan, 2015).
Hoe doe je dit?
Druk in de linkerhoek onderaan op het blauwe plusje. Selecteer dan de optie 'Een presentatie uploaden'.
Vervolgens krijg je een scherm waarop je de presentatie kan uploaden door deze naar het vak te slepen. Je kan ook via 'Zoek een bestand op je toestel' een bestand selecteren vanuit een map op je computer. Nadien druk je op 'Uploaden'
Let op: De maximumbestandgrootte is 30 MB of 100 dia's/pagina's.
Als je dit gedaan hebt, wordt je bestand geconverteerd zodat het kan weergegeven worden in Smartschool Live.
Een peiling starten.
Als je vragen wil inbouwen in je Smartschool Livelessen, kan je hiervoor gebruik maken van de functie 'Een peiling starten'. Het is dan wel belangrijk dat je deze in de PowerPoint zet met antwoordalternatieven (A, B, C, ...), zo kan je makkelijk een peiling starten met Smartschool. Dit is een handige functie om te gebruiken in het kader van formatieve evaluatie. Door middel van het stellen van meerkeuzevragen kan je nagaan in welke mate leerlingen de leerstof beheersen. Indien nodig kan je dan op basis van deze gegevens het leerproces bijsturen door bijvoorbeeld extra uitleg te geven (Hattie & Timperley, 2007).
Hoe doe je dit?
Druk in de linkerhoek onderaan op het blauwe plusje. Selecteer dan de optie 'Een peiling starten'.
Vervolgens krijg je links, tussen de chat en de PowerPoint, mogelijkheden om een peiling in te stellen. Je kan kiezen uit allerlei antwoordmogelijkheden of een aangepaste peiling opstarten waarbij je zelf handmatig de antwoordmogelijkheden ingeeft. Selecteer de antwoordmogelijkheden die aansluiten bij jouw vraag. De peiling wordt nu zichtbaar voor de leerlingen en zij kunnen hun antwoord aangeven door op het juiste antwoord te klikken.
Als leerkracht krijg je een procentueel overzicht van de gegeven antwoorden zoals in de afbeelding rechts van deze tekst te zien is. Onderaan bij 'Gebruiker Antwoord' kan je per leerling het gegeven antwoord bekijken. Dit kan interessant zijn in het kader van differentiatie (bv. leerlingen die foutief geantwoord hebben extra uitleg bieden). Wanneer alle leerlingen geantwoord hebben, druk je op peilingsresultaten publiceren. De gegeven antwoorden verschijnen nu bij de leerlingen in aantallen en percentages. Ze kunnen elkaar antwoorden niet zien. Het is zinvol om op basis van de gegeven antwoorden een bespreking te doen van de vraag, waarbij leerlingen eventueel via de microfoon of chatfunctie hun antwoord kunnen toelichten
Wanneer kan je een peiling gebruiken?
- Aan het begin van een les(senreeks) om voorkennis te activeren. Zo krijg je onmiddellijk een zicht op de voorkennis en eventuele misconcepties van leerlingen. Misconcepties kunnen het verwerven van nieuwe leerstof bemoeilijken (Surma et al., 2019). Het is daarom zinvol om deze aan het begin van de les te weerleggen.
- Tijdens de les met als doel formatief evalueren in welke mate leerlingen een bepaald lesdoel bereikt hebben of bepaalde leerstof onder de knie hebben (Hattie & Timperley, 2007).
- Aan het einde van een les(senreeks) in het kader van summatieve evaluatie.
Brainstorm via individuele chats.
Je kan tijdens een Smartschool Livesessie ook steeds open vragen stellen aan de leerlingen. Door middel van het gebruik van hun microfoon of de groepschat kunnen ze hun antwoord delen. Leerlingen zijn soms echter terughoudend om hun individuele antwoord te delen met de klasgroep. Het vergt zelfvertrouwen om antwoorden te delen met klasgenoten (Weaver & Qi, 2005). Ook angst om foutief te antwoorden kan hier een belangrijke rol spelen. Verder spelen ook groepsdynamieken een belangrijke rol in het al dan niet deelnemen aan het klasgebeuren (Fassinger, 2000).
Smartschool Live biedt hier een oplossing voor! Je kan leerlingen eerst individueel laten brainstormen via de privéchat. Je kan bijvoorbeeld op voorhand de klas opdelen in duo's. Bij het stellen van een vraag kan je dan gebruik maken van de werkvorm 'think, pair, share' (Lyman, 1981). Deze werkvorm kan perfect geïntegreerd worden in Smartschool Live door middel van het toestaan van privéchat tussen leerlingen. Bij het stellen van de open vragen moeten leerlingen in eerste instantie zelf nadenken over het antwoord op de vraag(think). In een tweede fase wisselen ze hun antwoorden uit met een medeleerling via de privéchat en gaan ze hun antwoord verder verfijnen (pair). Leerlingen krijgen dan een paar minuten tijd om hun antwoorden met elkaar uit te wisselen. Eerst in duo werken kan drempelverlagend werken. In een laatste fase wordt van elk duo gevraagd om hun antwoorden te delen in de algemene groepschat van Smartschool Live (share). Zo kan je alle leerlingen actief betrekken wanneer je een vraag stelt.





Maak jouw eigen website met JouwWeb